به سوی فانوس دریایی نوشته ویرجینیا وولف

ویرجینیا وولف و به سوی فانوس دریایی

ویرجینیا وولف و به سوی فانوس دریایی

 

جریان سیال ذهن در آثار ویرجینیا وولف

در وادی ” جریان سیال ذهن ” به عنوان سبک و روشی در روایت داستان، کتاب ” به سوی فانوس دریایی “، نوشته ی ویرجینیا وولف، عنصری ارشد از گروه پیشگامان است. و خواندن آن حتی چند باره و این بار با ترجمه ی خجسته کیهان، به درک بهتر این گونه از روایت، کمک خواهد کرد.

هنر مدرن و جریان سیال ذهن

یکی از بارزترین ویژگی هنر مدرن، ابهام گویی یا پیچیده نمایی است که شاید بهترین، و البته نه تنها، سبب آن، دست کم در ادبیات داستانی، آثار آفریده در نیمه ی قرن بیستم با شیوه ی روایت مبتنی بر ” جریان سیال ذهن ” است.

روشی که مخاطب را از وضعیت تماشاگر محض و منفعل خارج و به مشارکتی جهت همراهی با جزئیات داستان می طلبد. گویی خواننده باید نیمی از معما، روابط بین شخصیت و برخی گره های قصه را خود حل، کشف و باز نماید. هرچند خود نویسنده از ابتدا و حتی در جریان قصه گویی، چنین خواستی نداشته است.

جابجایی شخصیت محوری و راوی در جریان سیال ذهن

اولین بخش کتاب ” به سوی فانوس دریایی ” روایتی از یک میهمانی با حضور اقوام و دوستان خانوادگی است. تمام وقایع در یک روز روی داده و پیچیدگی خاص و ویژه ای ندارد. اما ویرجینیا وولف پی در پی هر یک از افراد این جمع را در جایگاه شخصیت اصلی و حتی راوی نشانده و خواننده ی کتاب را توانا در دیدن رویدادها از نگاه تک به تک آنها، نموده است.

هرچند خانم رمزی، به عنوان میزبان میهمانی، شخص محوری داستان است و تمام روایتهای افراد دیگر نیز، به نوعی با افکار و روایت های وی تلاقی می یابند. اما همین جابجایی شخصیت و راوی ها به داستان بعدی ویژه داده و گویی قصه بیش از طول، در عرض زمان حرکت می کند.

زمان روایت در کتاب به سوی فانوس دریایی

زمان روایت در بخش اول کتاب ” به سوی فانوس دریایی” حال در جریان است و از آنجایی که راوی، گاهی خانم رمزی به عنوان شخصیت محور، برخی اوقات سوم شخص و در زمان هایی، یکی دیگر از افراد قصه است، متن پیچیده می نماید. با این همه، خواننده ی متن، مسیر قصه را گم نمی کند.

تمام بخش اول در یک روز می گذرد، اما کشش دارد. قصه به سبب جابجایی راوی و نگاه از زاویه ی دید هر یک از آنها به رویدادها، قادر به ایستادن یا سکون در زمان است. گویی قصه بیش از طول در عرض زمان حرکت می کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن